(Te) Veel willen doen

Doseren vind ik een lastig iets. Wat kun je doen in een dag? Waar heb je tijd voor? Waar heb je energie voor? Wat is te veel?

Het liefst doe ik helemaal niets. Of alles. Alles op één dag, of helemaal niets op een dag. Dat is allebei niet zo heel erg handig. De afgelopen weken ben ik meer bezig geweest met alles op een dag doen. Dat is in mijn geval overigens nog steeds niet zo heel erg veel. In mijn geval betekent dat vooral dat ik het voor mijn gevoel vreselijk druk heb, terwijl ik eigenlijk vrij weinig doe.

Wanneer anderen veel doen op een dag hebben ze het wellicht over naar werk, studeren, sporten, met vrienden afspreken en op bezoek gaan bij hun ouders. Oh ja, en als het even kan ook nog een 5 gangen diner klaarmaken en hun kamer schoonmaken. Alles op één dag. Dat is veel.

Wanneer ik het gevoel heb het druk te hebben gaat het om bijvoorbeeld een uurtje lezen, een uurtje schrijven, met de hond wandelen, het eten klaarmaken en misschien iets als de was opvouwen. Dan voelt het alsof ik het vreselijk druk heb. Ik leg mezelf op de een of andere gekke manier heel veel druk op met alles wat ik doe. Ik wil graag alle dingen die ik ga doen plannen, omdat dat me rust geeft. Tegelijkertijd geeft het me een hoop onrust omdat het daardoor voelt alsof ik veel meer moet doen dan ik eigenlijk ga/moet doen. Dingen die één uurtje kosten kosten ongeveer 1/12e van de tijd dat ik wakker ben. Dat is niet veel. Het is niet te veel en ik kan er makkelijk tijd voor vrijmaken.

Wat voor mij een grote rol speelt is het feit dat ik niet heel veel energie heb. Ik moet regelmatig “rust” inplannen, wat ik natuurlijk geen “rust” noem. Te veel willen toen zorgt voor meer spanning, wat weer zorgt voor minder energie.

De komende tijd wil ik proberen wat beter mijn tijd verdelen. Me wat minder druk maken over wat ik allemaal wil doen/moet doen. Doen. Zo veel mogelijk, maar niet te veel.

Hoe ik dat ga doen weet ik nog niet. Misschien wat minder opschrijven in mijn boekjes. Dat klinkt misschien gek na mijn post over dagboekjes, maar soms denk ik dat het opschrijven wat ik wil gaan doen op een dag zorgt voor meer stress. Aan de andere kant ben ik bang dingen te vergeten wanneer ik niet meer opschrijf. Ik ben bang dat ik nergens meer aan toe kom, omdat mijn hoofd te vol zit met alles wat ik wil maar ik dat niet gestructureerd krijg.

Het wordt nog een hele zoektocht naar meer rust, meer plezier… Maar ooit kom ik er.

Hoe verdeel jij je tijd? Heb jij ook altijd het gevoel het vreselijk druk te hebben? Wat doe je daaraan? Hoe kom je daar vanaf? 

Liefs

18 thoughts on “(Te) Veel willen doen

  1. Ik maak dan een to do list. De belangrijkste dingen eerst. Vaak rond lunch tijd even 30/60min pauze en dan weer verder en dan rond half 3 nog even pauze en om 5 uur er gewoon mee stoppen en lekker relaxen. Als ik ergens niet aan toe ben gekomen schuif ik dat door naar de volgende dag.

  2. Ik zet alles in mn agenda en maakte tot kort geleden blokken in mn agenda zodat ik in een keer zag wat ik moest doen. Blauw school; oranje werk; geel ontspanning.. maar juist dat begon stress te geven die blokken. Dus ik probeer dat een beetje los te laten en wat minder krampachtig alles op te schrijven wat ik op een dag moet doen. Zo lijkt mn week wat minder vol en dat helpt inderdaad wel een beetje. Moet wel wennen hoor. ;)

    Misschien dat t jou ook lukt de lijstjes iets meer los te laten en dat je daar rust mee creeerd. Soms kunnen we als mensen doorschieten in dingen waardoor t uiteindelijk averechts werkt. Ik hoop dat t je lukt ergens een middenweg te vinden.

    xX Sam

  3. Ik herken me ongelooflijk in jouw verhaal. Na een dag school ben ik afgebrand. Ik kan niets meer, zelfs geen huiswerk. Dat dat wel moet gebeuren levert me mega veel stress op. Eigenlijk is fulltime studeren voor mij niet haalbaar. Een baantje daarnaast is ook te veel. Ben dit weekend naar een verjaardag geweest en ben er nog altijd moe van. Ik loop nu bij een psycholoog, zoekende naar een oplossing!

  4. Het is ook hartstikke moeilijk om je tijd zo in te delen, dat je dus én genoeg doet en genoeg rust hebt. Zelf probeer ik altijd maar wat op gevoel te doen en te kijken wat mij allemaal lukt op een dag en waar ik zin in heb om te doen. Echt plannen is er niet bij bij mij. :P

    (dat is op zich wel een voordeel aan thuis zitten)

  5. Ja dat komt me inderdaad bekend voor, die drukte. Ik maak to-do lijstjes alleen als het over dingen gaat die me rustiger maken als ik ze opschrijf. Bijvoorbeeld voor wie ik welke cadeautjes nog moet kopen. Of dingen die ik nog moet regelen bijvoorbeeld. Hoe je een rustiger gevoel krijgt weet ik niet goed. Misschien door dingen weg te strepen en af te maken, maarja dan steeds komt er ook weer wat nieuws bij ;)

  6. Lijstjes maken werkt heel overzichtelijk en geeft wat meer rust/ruimte in je hoofd. Tenminste bij mij dan, misschien helpt het ook voor jou :)

  7. Ik probeer altijd voldoende rust in te bouwen maar dat wil niet altijd zeggen dat ik ook rust in mijn hoofd heb. Wat ik dan doe is afleiding zoeken en dingen doen waar ik blij van wordt: serie kijken, boek lezen of met de hond spelen. Een echt techniek heb ik helaas niet, het is meer als ik voel dat het teveel is dat ik het dan weer aan pas!

  8. Tijdens mijn revalidatie leerde ik om planningen te maken voor mijn dagen. Elke dag om dezelfde tijd ontbijten, lunchen en avondeten, om dezelfde tijd een uurtje ontspanningen, vervolgens een uurtje inspanning enz. Op die manier raak je in een ritme en weet je lichaam (en je gedachten) precies waar aan toe te zijn. Misschien iets om mee te experimenteren?

  9. Best herkenbaar.. Ik zou ook graag willen dat ik mijn tijd wat beter kon doseren. Dingen kunnen zich flink ophopen, voordat ik weer een echte doe-dag heb haha.

  10. Herkenbaar! Altijd moeilijk om die balans te vinden tussen inspanning en ontspanning. Als dat wat beter gaat, let ik er minder op, ga ik weer meer over mijn grenzen heen en gaat het weer slechter, maar kan ik dat ook moeilijker accepteren want het ging eerst beter. En zo heb je een cirkeltje, haha.

    Sowieso is ontspanning vaak ver te zoeken, zowel in mijn hoofd als in mijn lijf. Door de chronische vermoeidheid moet ik veel rusten, maar dat is erg lastig (ook door alle spanningen en angsten die ik ervaar). Maar ook dat je blijft denken dat nog dingen moet doen (bijv. van school) en daarnaast zou ik ook nog weleens iets voor mezelf willen doen. Ik denk voornamelijk ook door hoe erg dit nog niet geaccepteerd wordt door de maatschappij (dat er mensen zijn die niet 8 uur per dag kunnen werken en daarnaast 2 uur sporten en sociale activiteiten doen etc.), dat dit het nog moeilijker maakt.
    Minder opschrijven kan inderdaad helpen. Mij helpt het niet, als ik een lijstje maak met alles wat ik nog moet doen. Wat mij wel helpt is als ik bijvoorbeeld een bepaald iets in een gesprek of mail wil benoemen, maar dat nu niet kan doen (bijvoorbeeld omdat het ’s nachts is), dat ik dit noteer of in een concept zet. Maar dus niet letterlijk een to do list, daar word ik zelf alleen maar nog meer gek van.

    Ik hoop dat je in een periode komt (liever natuurlijk dat het blijvend veel beter gaat) waarin je zelf weer wat meer die balans kan vinden!

  11. Moeilijk is dat hè. Ik krijg meer stress als ik het opschrijf en ik vergeet zelden iets. Gebeurt het wel dan vallen de gevolgen best wel mee. Ik kies vaak voor niet opschrijven. Een globaal overzicht van de maand of week vind ik wel handig, maar geen lijstje voor een dag.

    Energie verdelen blijft alsnog moeilijk natuurlijk. Ik ben gaan experimenteren tijdens mijn re-integratie, daar kon dat. Groot voordeel was dat er daar mensen waren die me in de gaten hielden.

    Sinds ik thuis zit is dat weer veel lastiger. Soms doe ik te weinig, dan ga ik me ook slecht voelen. Ik moet het weer alleen uit zien te vogelen. Hulp daarbij is beter!

  12. O Kim, ik herken het zo ontzettend goed! Het is ook gewoon heel lastig, zeker voor mensen zoals wij voor wie energie gewoon niet vanzelfsprekend is. Ik probeer meestal zoveel mogelijk te letten op wat ik écht wil en wat ik écht kan en wat ik écht moet, en de rest een beetje los te laten.

  13. Pff, wat herkenbaar. Ik doe ook vaak alles of niets. En schrijf ook hele To do lijstje, die ik vervolgens niet haal omdat er veel te veel op staat om dan weer teleurgesteld te zijn.

  14. Ik vind het ook ontzettend moeilijk om te doseren. Omdat ik altijd weinig energie (chronische vermoeidheid) heb kan ik niet kijken naar waar heb ik tijd voor? Of wat wil/moet ik vandaag doen? Ik moet altijd kijken waar ik energie voor heb. Ik vind het ontzettend moeilijk om niet alles te kunnen doen wat ik zou willen, dat blijft lastig.

  15. Oh dit is zo herkenbaar… en heel frustrerend. Ik kan er zelf ook nog steeds niet helemaal goed mee omgaan, en nu vooral niet ondanks dat ik júist meer vrije tijd heb nu ik werkloos ben. Zo irritant! Voor mij is het ook nog een zoektocht hoor!

  16. Ik maak ook altijd een to do list om dit op te lossen. Iedereen heeft hier denkik wel last van. Wat je moet doen is voordat je gaat slapen een lijstje maken van de dingen die je de volgende dag wil afwerken. Je hoeft ze dan niet allemaal af te werken maar je streept ze gewoon af. De dag erna vul je het lijstje aan of je streept af wat je klaar hebt. Werkt perfect!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *