Close
Weer zo’n artikel over slapen – maar dan anders

Weer zo’n artikel over slapen – maar dan anders

De laatste tijd word je op het internet echt overspoeld met artikelen over goed slapen. Heel fijn, maar wat als je nog steeds niet goed slaapt wanneer je al die tips al opvolgt? 

Ik slaap al lange tijd niet echt super. Eerst door het piekeren, daarna door het nachtzweten door mijn medicatie en nu een combinatie van beiden. Best vervelend! Ik heb al duizenden artikels gelezen over goed slapen, maar lijkt niet echt verder te komen.

Wanneer ik ’s avonds in bed plof ben ik heel erg moe. Voor mijn gevoel zou ik zittend kunnen slapen, zo moe ben ik. Maar dan komen de gedachten. Zoefffff, ze vliegen mijn hoofd binnen. Eenmaal binnen besluiten ze te veranderen in straaljagers die keihard rondjes vliegen. Kleine vliegoefening, zeg maar.

Lange tijd had ik het idee dat ik daar niks aan kon doen. En eigenlijk nog steeds weet ik niet zo goed hoe ik met mijn gedachten kan omgaan. Ik kan ze niet zomaar uitschakelen en ook niet ‘voorbij laten gaan’ zoals mensen me wel eens aanraden. Overdag lukt dit wel redelijk wanneer ik pieker, maar ’s nachts is er te weinig waar ik afleiding in kan vinden. Ik kan wel gaan lezen, maar dan wil ik mijn boek uitlezen en ben ik de hele nacht wakker, dus dat is niet zo handig. Ik kan ontspanningsoefeningen gaan doen, maar dan vergeet ik ineens hoe ik moet ademhalen, dus dat is ook geen tof idee. Zuurstof is namelijk best een essentieel onderdeel wanneer het gaat om leven.

De afgelopen tijd ben ik iets heel anders gaan doen dan ‘vroeger’, wanneer ik niet kon slapen. Ik heb altijd geleerd dat je niet uit bed moet gaan, omdat je dan weer wakkerder wordt. Dit heb ik toch gedaan, de afgelopen weken. Meerdere avonden in de week zat ik een uur nadat ik naar boven was gegaan weer beneden. Kopje ‘slaap lekker thee’ erbij en een notitieblok. Even van me af schrijven. Alle puntjes die in mijn gedachten kwamen schreef ik op. Even mijn hoofd leegmaken.

En hoe stom ook, maar het helpt! Ik had er nooit zoveel vertrouwen in. Gedachten opschrijven? Ja en dan? Dan zij ze er toch nog? Ja, ze zijn er nog, maar ik hoef ze niet te ‘onthouden’. Ze mogen er zijn, maar het zijn geen dingen die ik niet mag vergeten, ik heb ze immers opgeschreven. En ook het kopje thee is fijn. Slaap lekker thee bestaan uit valeriaan, kamille en lavendel. Misschien is het net zoiets als een pepermuntje bij hoofdpijn, maar het lijkt me echt rustiger te maken.

Ik val niet ineens sneller in slaap en ik slaap ook niet beter, maar ik voel me er minder vervelend over. Ik geef mezelf de tijd om in slaap te vallen. Ik ben niet meer wanhopig op zoek naar de slaap. Gelukkig, want dat maakt alleen maar wanhopig en dat zorgt er dan weer voor dat ik nog later in slaap viel. Stom! Maar goed, dat probeer ik nu dus achter me te laten. Al is dat soms best een beetje moeilijk, want wat als het al 04.00 is en je om 6.30 weer op moet staan? Ah! Rustig, Kim, rustig….

Slapen jullie goed? Wat helpt jullie bij het in slaap vallen/doorslapen? Heb je misschien de gouden tip voor me?

Liefs

28 thoughts on “Weer zo’n artikel over slapen – maar dan anders

  1. Volgens mij is daar waar het vaak mis gaat, dat mensen denken dat die gedachten weg moeten. Maar dan blijf je aan de gang. Het scheelt al als je er niets meer mee ‘hoeft’!

  2. Ik slaap tegenwoordig goed. Toevallig afgelopen nacht niet en dat kwam omdat ik teleurgesteld in mezelf was over therapie gisteren. Dan ga ik piekeren en malen. Iets wat ik vroeger iedere nacht deed. Normaal denk ik dan: Wat kan je NU aan deze situatie veranderen? Niets? Oké, dan zet het opzij. Dat lukte vannacht helaas niet. Het enige wat ik dan doe is tegen mezelf zeggen dat er nog nooit iemand dood is gegaan aan een nachtje slecht slapen. Maar ja, bij mij gaat het over één of twee nachtjes, bij jou is dat niet het geval. Ik wou dat ik de gouden tip je had, maar helaas…

    1. Na je reactie op IG dacht ik al zoiets. Rot dat je juist toevallig niet goed hebt geslapen. Knap dat je in elk geval probeert om op zo’n manier te denken! :)

  3. Wat fijn dat je iets hebt gevonden dat helpt! Zelf heb ik ook altijd een notitieboekje naast mijn bed liggen, en als dat niet helpt kijk ik wel eens een ASMR video.

  4. Ik slaap opzich oké, maar soms slaap ik weken achter elkaar erg slecht. Dan ben ik overdag niet te genieten en zó moe dat ik beter thuis kan blijven. Dat opschrijven heb ik ook eens geprobeerd, maar dat voelt voor mij meer als een verplichting, en dan doe ik het dus toch niet :-) Maar gelukkig werkt het voor jou wel!

    1. Dan helpt het inderdaad niet inderdaad! Beetje op een manier zoals eerst ‘positieve lijstjes’ bij mij heel geforceerd voelde?

  5. Daar heb ik ook best wel last van. Vannacht in ieder geval was het weer half vijf dat ik pas sliep en dan om half zeven er uit als de wekker gaat. De hele tijd dorst enzo en als je er dan uit gaat water drinken bij de kraan dan ben je al helemaal weer klaar wakker. Dat heb ik altijd als ik de dag erna een gesprek heb (of gehad heb). Best wel irritant en als je daarna wil slapen lukt dat ook niet, want dan heb ik opeens zoveel energie. Dat is wel gek. Maar ik bedacht me iets. Het viel me op dat toen mijn wekker ging ik wel opeens kon slapen. Misschien een idee om de wekker om half twaalf in de avond te zetten en dan af laten gaan, haha? Dat is wel gek.

  6. Slapen is belangrijk, dus artikelen over slapen zijn handig! Ik slaap de ene dag wel goed, andere dagen niet. Afwisselend maar ik ben blij dat er ASMR bestaat, is heel fijn! Liefs,

    1. ASMR heb ik niet echt veel ervaring mee, behalve een video, maar dat vond ik vreselijk ongemakkelijk. Aangezien meerdere mensen er iets over zeiden ga ik toch nog maar eens kijken!

  7. Knap, dat je zo een Eigen methode gevonden hebt! Ik heb periodes dat ik slecht slaap. Inderdaad, meestal door een te vol hoofd. Ik kan dit gelukkig wel beter van mij af zetten door een boek te lezen. Maar het blijft een vervelend iets!

  8. Wat apart, ik kreeg juist altijd het advies om uit bed te gaan, zodat je je bed blijft associëren met slapen en niet met wakker liggen. Er is niks wat echt goed helpt. Ik heb een periode gehad dat ik echt heel slecht sliep, toen heb ik op een gegeven moment om slaapmedicatie gevraagd, wat helemaal niks deed helaas. Ik dacht echt toen ik die pillen in huis had: Nu ga ik voor het eerst in jaren goed slapen! Best een teleurstelling als het dan niet werkt (later hetzelfde met antidepressiva).

    Bij mij is de oorzaak meestal een lage bloedsuikerspiegel, denk ik. Als ik iets eet helpt dat vaak wel. Maar ik wil s nachts niet te vaak/ te veel eten, lijkt me niet best voor mijn ritme. Ik zie er nu dan ook flink tegenop dat ik morgenochtend nuchter bloed moet prikken (pas om 8 uur, terwijl ik de laatste tijd steevast voor 5 uur wakker ben). Aan de andere kant ben ik ook wel weer blij dat het eindelijk zover is. Mijn groeihormoon is te laag en dat speelt een rol in de suikerstofwisseling. Cortisol, waar ik ook op geprikt wordt heeft daar ook een rol in. Als beiden te laag zijn is er misschien een verklaring (én behandeling).

    1. Succes morgen! Kan me voorstellen dat dat lastig is!
      Over worden altijd maar wisselende adviezen over gegeven. Irritant is dat, haha.
      Slaapmedicatie deed bij mij ook niks.. “Goed hiermee krijgen we een paard plat, nu zul je slapen”. Mooi niet dus, haha.

  9. Wat goed dat je dit bent gaan doen! Ik slaap over het algemeen goed, maar doordat ik een vrij onregelmatig ritme heb met wakker worden en het licht uit doen kom ik vaak moeilijk in slaap of lig ik te woelen ’s nachts. Misschien moet ik jouw voorbeeld maar eens gaan volgen! Wat voor mij wel helpt, is om mezelf een verhaaltje te vertellen zeg maar. Gewoon lekker gaan liggen net mijn ogen dicht en dan lekker erop los fantaseren of doen alsof ik een verhaal schrijf. Dan val ik ergens op een kwart van het verhaal in slaap!

    1. Dat is inderdaad wel een goede. :) Dat doe ik wel eens in het klein, maar dan meer als in ‘kijk, ik ben op het strand, ik loop en zie ze zee’, bla bla bla. Ik ga jouw trucje eens proberen, dankjewel!

  10. Ik heb een slaapstoornis dus aan mij heb je helemaal niks.. Maar ik weet dus wel hoe ergerlijk het is als je niet goed slaapt. Sterkte daarmee!

  11. Aw wat fijn dat het nu wat beter gaat!
    Ik ben ooit toen het met mij slecht ging begonnen met tellen om in slaap te komen. En stiekem doe ik dat nog steeds. Ik spreek met mezelf af dat ik tot 785 moet tellen (ik zeg maar wat, het is elke dag een ander getal). Als ik bij dat getal ben en nog niet slaap, mag ik op mijn mobiel spelletjes gaan spelen, naar beneden gaan, een liedje zingen of wat San ook. Maar ik haal dat getal nooit, omdat ik daarvoor altijd al zo rustig ben dat ik slaap, grappig hè?

  12. Wat vervelend dat je zo slecht slaapt! Fijn dat het opschrijven van gedachten wel een beetje werkt. Hopelijk vind je snel de ideale oplossing, want de gouden oplossing heb ik helaas niet voor je.

  13. Ik heb pas gelezen dat als je na 15-20 minuten niet slaapt hwt juist goed is als je even uit bed gaat. Anders ga je jou bed associeren met ‘niet slapen’. Heb het zelf nog niet uitgeprobeerd omdat ik nu in de periode zit waarin ik snel in slaap val

  14. Dat opschrijven doe ik ook, maar meer omdat het bij mij praktische zaken zijn die dan door mijn hoofd gaan. Je moet ze dan idd niet meer onthouden. Maakt slapen een stuk makkelijker!

  15. Ik val zelf eigenlijk altijd vrij snel in slaap, ook al pieker ik soms wel over dingen – als ik in bed lig ben ik gewoon moe genoeg om mijn gedachtes mee te overstemmen. Een goede vriend van me heeft ook wel precies hetzelfde als jij, hij ligt altijd nog minstens een uur wakker en ook puur door gedachtes. Ik vind dat echt rot om te horen, ook omdat ik het zelf niet precies begrijp en er ook geen tips voor heb.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: