Recensie: Boekje waar je blij van wordt – Guido Weijers

Al een tijdje geleden kreeg ik het “Boekje waar je blij van wordt“, geschreven door Guido Weijers, toegestuurd. Vandaag vertel ik jullie wat ik ervan vond. Werd ik er echt blij van?

Daar kan ik heel kort over zijn. JA! Maar echt… Ik heb meerdere keren hardop moeten lachen tijdens het lezen van dit boek en dat gebeurt me niet vaak. Sterker nog, ik kan me de laatste keer dat dit gebeurde niet herinneren. Ik lees vrij veel, dus dat wel zegt wat (mogelijk over de boeken die ik normaal gesproken lees…).

Het boekje leest heel erg gemakkelijk weg. In het boekje zit zo ontzettend veel humor. Echter is het niet alleen maar lachen, Guido Weijers heeft geluk in het boekje van allerlei verschillende perspectieven beschreven. Leerzaam en grappig tegelijk. De leerzame stukken waren zeker geen droge kost, absoluut niet. Er was altijd wel iets – een korte opmerking, een flauw grapje of een leuk tekeningetje – wat maakte dat ik toch weer moest (glim)lachen. Toch was het ook wel interessant om eens meer te lezen over de wetenschap achter geluk.

In het boekje schrijft Guido Weijers veel over hoe men tegenwoordig zo ontzettend op zoek is naar geluk. Hij schrijft over yoga accounts op instagram die een geweldig leven lijken te hebben, over personal coaches en over het leven op internet. Dé plek waar veel mensen alles mooi delen, waardoor het lijkt alsof ze een perfect leven hebben. Zijn boodschap is dan ook: stop met vergelijken!

Nadat er is geschreven over waarom en hoe mensen nu precies zoeken naar geluk, wordt er ook geschreven over hoe je geluk “vindt”. Ook hierin kwam veel humor terug, maar zeker ook een hoop nuttige dingen. Dingen die je eigenlijk wel weet, maar die toch goed zijn om weer eens te lezen. Je wordt er weer eens aan herinnerd.

Je weet natuurlijk heel goed dat je aandacht moet geven aan de kleine, fijne dingen in je leven… ;-)

Zo is er onderzoek gedaan waaruit bleek dat gelukkige mensen langer leven. Langer dan mensen die zich alleen maar focussen op hun gezondheid. “Met veel stress elke dag verkrampt broccoli en warme tomaat eten, is minder gezond dan af en toe een keer een patatje halen. Tenminste, dat maak ik mezelf wijs. En daar word ik gelukkiger van. Dus gezonder”, stelt Guido. Klinkt als een plausibele theorie. ;-) Zeg ik ook altijd, van het eten van chocola word ik blij en als je blij bent leef je langer dus is het goed dat ik veel chocola eet. Dat is natuurlijk maar tot op zekere hoogte waar, maar ik denk dat je de achterliggende boodschap wel begrijpt. ;-)

Wat ik wel een lastig stuk vond was het stuk waarin Guido Weijers uitlegde dat mensen met veel (hechte, waardevolle) sociale contacten gelukkiger zijn. Vaker afspreken met vrienden, vaker even bellen met iemand die je lang niet hebt gesproken. Dingen die mij niet lukken. Dat zorgde even voor een dipje in mijn geluk tijdens het lezen van dit boekje. Maar ach, daar kan hij ook niets aan doen. Ik denk dat het over het algemeen helemaal waar is dat mensen met fijne sociale contacten om zich heen gelukkiger zijn dan mensen die dit niet hebben.

Dit boekje is echt een aanrader. Voor iedereen. En néé, dat zeg ik echt niet omdat ik dit boekje heb ontvangen. Geloof mij maar. Ga naar de boekwinkel en kijk het in. Lees het in de bibliotheek. Je zult merken dat het echt een leuk boekje is! Ook leuk om cadeau te doen, denk ik!

We sluiten af met een quote die in het boekje stond:

“Life is short, break the rules, forgive quickly, kiss slowly, love truly, laugh uncontrollably, and never regret anything that made you smile. Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.” – Mark Twain

Liefs

3 thoughts on “Recensie: Boekje waar je blij van wordt – Guido Weijers”

1. Leuk om te horen! Ik zag dat hij met een (nieuwe???) show volgend jaar ook in Delft optreed. Ik twijfelde al of ik zou proberen kaartjes te krijgen. Ga ik dan denk ik maar doen! :-) Leuk!