Close
COPING SKILLS

Copingstijlen: hoe ga jij om met gebeurtenissen?

Copingstijlen is een begrip waar je misschien wel eens van hebt gehoord. Het is de manier waarop je omgaat met de problemen die je hebt. Je hebt goede en minder goede copingstijlen. Je zou je kunnen afvragen wie ik ben om iets ‘goed’ of ‘slecht’ te noemen… In dat geval noemen we het ‘gezonde’ en ‘ongezonde’ coping skills. :-) Wanneer je door een moeilijke tijd gaat is het belangrijk om veel gezonde coping skills in te zetten, om ervoor te zorgen dat je jezelf staande houdt. Benieuwd naar soorten coping skills er zijn? Zou jij misschien ook wel een of twee goede nieuwe manieren kunnen gebruiken om met problemen om te gaan? Lees dan gauw verder.

Het inzetten van gezonde coping skills is niet zo makkelijk. Wanneer je met bepaalde problemen te maken hebt, heb je waarschijnlijk voor jezelf een manier gevonden om hiermee om te gaan. Neem bijvoorbeeld zelfbeschadiging, eetproblemen of drugs- of drankgebruik. Je beschadigt jezelf om de gevoelens te onderdrukken, je eet te weinig of juist te veel om maar niet te hoeven voelen of je drinkt je negatieve gevoelens weg om je beter te voelen. Dit zijn negatieve en ongezonde manieren van omgaan met je problemen. Op de lange termijn zullen ze je weinig opleveren. Er zitten allerlei negatieve gevolgen aan: littekens, schade aan organen en nog veel meer. Op de korte termijn kunnen deze copingstijlen wel helpen, maar zoals ik net al schreef, op de lange termijn zullen ze vooral schade aanrichten. Soms is het erg lastig om in te zien dat je copingstijl moet veranderen, omdat je er op dìt moment baat bij hebt om deze stijl te gebruiken.

Toch kan het zijn dat je graag op een andere manier met je problemen om wilt gaan (of dat bijvoorbeeld je psycholoog wil dat je dat doet ;-)). Vaak ga je dan samen met hem of haar kijken wat voor jou kan werken. Heb je het op dit moment nodig om iets kapot te maken wanneer je de negatieve gevoelens ervaart? Ben jij iemand die graag/veel deelt met anderen? Wat maakt dat je tot nu toe alleen is gelukt om negatieve coping in te zetten? Samen kun je komen tot een gezondere coping.

Maar niet iedereen loopt bij een psycholoog, of heeft het hier met zijn of haar psycholoog over. Daarom schrijf ik dit blog. Je kunt namelijk ook prima zelf zoeken naar copingstijlen die bij jou passen. Hieronder heb ik een lijstje gemaakt met een heleboel mogelijke (gezonde) copingstijlen. Er zijn nog een heleboel andere copingmechanismen, alles is aan te passen.

coping skills lijst
Klik op de afbeelding om deze groter te maken!

Zoals je kunt zien zijn er een heleboel dingen die je kunt doen wanneer je eigenlijk een negatieve copingstijl wilt inzetten. Bovenstaande dingen hebben minder/geen negatieve gevolgen. Dat maakt dat de gezonde copingstijlen, zeker op de lange termijn, beter zijn.

En dan nu is het uitzoeken wat voor jou werkt… Dat is lastig. Je moet gewoon gaan uitproberen. Je kunt erachter dat veel dingen niet werken, terwijl je op zoek bent naar hetgeen dat wel werkt. Dat kan wel frustrerend zijn, maar geef alsjeblieft niet op. Het is het waard om te blijven uitproberen tot je iets hebt gevonden wat werkt. Je bent het waard om een betere en gezondere manier te vinden om met je problemen om te gaan. (Echt!!!)

Zelf heb ik ook heel lang gezocht naar een gezonde ‘copingstijl’ die bij mij werkt. Dat was heel lastig: ik heb veel geprobeerd en weinig werkte. Ook moet ik toegeven dat ik vaak niet echt wilde. Ik zag het helemaal niet zo zitten om over te stappen op een gezonde manier van omgaan met problemen. Nog steeds is dat iets wat ik wel eens lastig vind. Ik merk wel dat hoe meer ik blijf oefenen, hoe beter het gaat. Langzaam maar zeker ga ik zelf copingmechanismen inzetten, zonder er echt bewust bij na te denken. Wanneer ik me rot voel ga ik even met de hond wandelen. Wanneer ik ga piekeren zet ik muziek aan. Zo zijn er nog een heleboel voorbeelden te bedenken.

Het is oefenen en uitproberen, maar ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen gezonde coping skills bestaan. Geef niet op tot je die hebt gevonden! Heel veel succes!

Ken jij een coping skills die voor jou werkt? Welke zet jij meestal in?

Liefs

10 thoughts on “Copingstijlen: hoe ga jij om met gebeurtenissen?

  1. Fijn artikel. Zo’n lijstje bekijken op het moment zelf is denk ik al goed. Ik ga meestal de natuur in. Dat is voor mij hetgeen het allerbeste helpt. Daarnaast gewoon wandelen, even fietsen, muziek luisteren of mediteren.

  2. Dit lijstje komt op het goede moment! En nu ga ik even met de hond het bos in. :) Goeie blog! X

  3. Mooi geschreven. Het heeft mij enorm lang geduurd om van negatieve coping skills af te komen. Zelfs toen ik eenmaal van mijn depressie af was, was mijn eerste gedachte altijd weer om naar zo’n slechte skill te grijpen.
    Voor mij werkt schrijven, huisdieren knuffelen, muziek luisteren en afleiding zoeken.

  4. Top artikel! :) Hoewel sommigen inderdaad wel hulp van een psycholoog (of iemand anders) nodig hebben, kun je over het algemeen zelf ook wel een goede / gezonde copingstrategie ontwikkelen. Bij mij is het erg situatie-afhankelijk welke strategie ik gebruik. Zelfs bij soortgelijke situaties hanteer ik wel eens verschillende strategieën. ;) Over het algemeen praat ik er vaak over met mijn vriend, luister ik muziek, neem ik een warme douche, ga ik lezen of maak een lange wandeling.

  5. Zeker een goed artikel en fijn dat je weer energie hebt gevonden om zo’n goede blog te schrijven. Bij mij is een heel groot verschil tussen wat er in mijn hersenen afspeelt / en wat anderen daarvan zie. Vaak is mijn coping gewoon zoveel mogelijk doorgaan met werken/sporten/sociale leven zoals ik kan. Het gewoon doen helpt dan vaak nog wel, maar is wel steeds moeilijker geworden. Hsrdlopen, een boek lezen, iets in het huishouden doen kan dan voor mij helpen, maar als lichamelijke klachten ervoor zorgen dat dat niet kan moet ik gewoon een serie kijken. Dat werkt helaas vaak nog niet, omdat er dan te veel negatieve gedachtes nog zijn. Maar thanks voor het delen :). En eigenlijk is erover bloggen ook gewoon een coping mechanisme van me :).

  6. Mooi lijstje. Muziek luisteren en films/series kijken helpen vaak wel. Of en vrolijk boek lezen. En wandelen ook eigenlijk. Ligt ook aan het moment en de situatie waar ik in zit. Bedankt voor het heldere verhaal!

  7. Het lijkt me nuttig als mensen over copingstijlen leren en niet alleen een paar gezonde dingen om te doen. Aan het begin van mijn re-integratie heb ik een copingtraining gehad. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er weinig mee gedaan heb, maar die kennis heb ik wel altijd in mijn achterhoofd. Oh, ik ben aan het vermijden, afleiding aan het zoeken of passief depressief bezig. Hoe kan ik actiever worden en kan ik misschien steun zoeken? Die overwegingen heb ik vaak. Alleen blijf ik dan alsnog hangen in een ongezonde stijl.

  8. Hmm…. schrijven sowieso… gewoon van me af schrijven over wat er gebeurt en wat er door me heen gaat, en daarna ontspanning en rust zoeken en het allemaal even laten bezinken en laten gaan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: