Close

Blogtour: review “Hoe The Secret mijn leven heeft veranderd”

Wauw, wat een boek. Overal hoor je ontzettend positieve verhalen over The Secret. Dit boek was voor mij toch net even iets anders. Hoewel het een en al positiviteit en blijheid was had ik toch het gevoel dat het oprecht was… Of ik nu ook in The Secret geloof en het helemaal eens ben met wat de schrijvers en schrijfsters zeggen… Dat is een tweede…

Goed, eerst even iets over het boek “The Secret”. Volgens het boek kun je de dingen die je wilt krijgen krijgen als je ze maar op de juiste manier benadert. Je moet erom vragen, je moet er zelf in geloven en dan zul je ontvangen. Klinkt simpel toch? ;-) Eerlijk gezegd iets te simpel als je het mij vraagt. Toch was ik erg benieuwd naar het boek over hoe The Secret het leven van mensen heeft veranderd.

Zo veel verschillende mensen die schrijven over wat The Secret voor hen heeft betekend. Hoe het hun leven heeft veranderd. Dat vond ik ontzettend bijzonder. Niet zozeer dat er zoveel mensen bij elkaar waren die wilden vertellen over The Secret, maar meer welke verhalen ze allemaal hadden. Op het internet zijn honderden verhalen te vinden van mensen die leven volgens de principes van The Secret… Sommige zijn in mijn ogen extreem overdreven. Andere verhalen inspireren me wel degelijk.

Dat gold ook voor een groot deel van de verhalen in dit boek. Hoewel het allemaal erg positief was (en, ik moet toegeven, soms wat “overdreven”) viel het me toch op dat het boek me aan het denken zetten over de manier waarop The Secret iemands leven kan veranderen. Het waren mooie, inspirerende verhalen. Ze gaven me inzicht in hoe (ja, zoals de titel van het boek al zegt) The Secret hun leven heeft veranderd. Af en toe op bijna surrealistische wijze.

Het leven van degenen die in dit boek hebben mogen schrijven heeft vaak een enorme ommekeer gemaakt. Van negatief naar ontzettend positief. Ze ontvingen plots wat ze nodig hadden of wilden. Bijzonder…

Hoewel ik lang heel erg sceptisch ben geweest over The Secret, ben ik er wel achter gekomen dat het is wat je er zelf mee doet. Dit geldt eigenlijk voor elk zelfhulp-boek. Je kunt het lezen, er vervolgens niks mee doen… Of je kunt het lezen en kijken hoe jij het kunt toepassen op jouw leven. Dat laatste, het toepassen op mijn eigen leven is iets wat ik vaak vrij lastig vind. Het is makkelijk om de theorie te lezen en leren, maar om het vervolgens op jouw persoonlijke situatie toe te passen, dat is lastiger…

Ik vind het heel bijzonder om te lezen hoe iedereen op zijn of haar eigen wijze The Secret heeft toegepast op het leven. Toch wilde ik mezelf soms met het boek op mijn hoofd slaan bij het leven van bepaalde passages. Zo nu en dan geven de schrijvers en schrijfsters nogal het idee dat alles “zomaar” naar je toe komt. Daar geloof ik niet zo in. “Ik wil gezond zijn”, daar vraag je om. “Ik ben gezond” geloof je. En vervolgens ontvang je het? Volgens mij werkt het toch niet helemaal zo in het leven.

Toch denk ik dat het deels klopt… Tot op zekere hoogte natuurlijk. Je krijgt niet alles waar je om vraagt, dat is simpelweg onmogelijk. Dan zou de wereld er denk ik heel anders uitzien. Echter is het wel heel belangrijk om ergens om te “vragen”. Dat zou ik zelf alleen anders noemen. Meer “een doel opstellen”. Het belang van doelen opstellen is al vaak bewezen. Vervolgens is het belangrijk dat je zélf gelooft dat jij dit doel gaat behalen. Ook dat is duidelijk. Voor het ontvangen zul je zelf – in mijn ogen – meer moeten doen dan dit boek doet vermoeden (vragen, geloven, ontvangen…), maar het was toch erg boeiend om te lezen.

Dit boek zou ik aanraden als je The Secret hebt gelezen, maar nu niet zo goed weet wat je er verder mee moet maar er wel iets mee wilt. Het boek staat mooi naast The Secret omdat de kaft helemaal in “The Secret-style” is gemaakt, dat is ook altijd mooi meegenomen. ;-)

Heb jij The Secret gelezen? Wat vond jij ervan?

Liefs

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Kosmos Uitgevers.

5 thoughts on “Blogtour: review “Hoe The Secret mijn leven heeft veranderd”

1. Dit boek en de film heb ik ook gelezen en ik vond het meteen geweldig. Het is misschien af en toe wat overdreven uitgedrukt, maar dat is eenmaal de Amerikaanse cultuur. De boodschap die ze overbrengen is natuurlijk het belangrijkste.

Ik heb wel meerdere voorbeelden van ‘kleine’ dingen die ik had gevraagd en kreeg. En dan denk ik toch altijd even na.
    Overigens moet je zelf ook wel meer doen dan vragen, geloven en ontvangen. Als jij vraagt om een succesvolle onderneming en je doet verder helemaal niets en gaat op de bank zitten wachten. Dan komt er natuurlijk niets. Dat wordt ook in de film gezegd en je moet ook positief zijn, want dan trek je ook positieve dingen aan. Als je negatief aan de dag begint, dan gaat de rest ook mis. Maar je kunt het zelf dan weer sturen om de dag beter te maken.

1. Dat is inderdaad zo!
      Ik krijg door het boek heel erg het ‘vraag en ontvang’ idee. Alsof je er niets voor hoeft te doen terwijl dat natuurlijk niet zo is. :-)

2. Toevallig heb ik een paar weken terug The Secret gelezen. Vond eerlijk gezegd dat ze zichzelf heel veel herhaalde, alles erg simpeltjes afdeed, en wat maakt de gekozen personen zo’n belangrijke bron? Daarnaast zag ik veel verkapte verwijzingen naar andere religies. Het non-dualisme wat in Aziatische religies een item is, las ik ook in The Secret terug.
    Het boekje ziet er natuurlijk wel prachtig uit, leest makkelijk weg, en het is ook wel interessant om te lezen. Alleen vraag ik me, net als jij, af of het wel echt zo gaat… Denk ook dat als iedereen krijgt wat hij wilt, de wereld er totaal anders uit zou zien.
    Kortom, ik heb wat moeite met het geloven van de gehele theorie, al geloof ik wel in de wet van de aantrekkingskracht tot op zekere hoogte. Je kan wel dingen naar je toe trekken, maar als alles gestuurd wordt door gedachtekracht, dan wordt je volgens mij ook knettergek. Je zou je maar altijd van elke gedachte bewust zijn en deze direct sturen naar datgene wat je wilt. Veel te vermoeiend, hehe. Ofwel, ik heb een wat gemengd gevoel bij het boekje.

3. Ik heb de aantrekkingskracht van een Teflonbaklaag…maar weet wel dat #dtv (durftevragen) inhoudt dat je duidelijker je wensen beter communiceert, er vaak wel iemand kan helpen. Je wilt een andere stofzuiger maar hebt geen geld…brief het rond en ineens blijkt iemands tante naar een bejaardenhuis en kan je die stofzuiger krijgen. Dat soort dingen. Dat is geen secret, dat is duidelijke communicatie. Dat is geen geloven in een zweverig iets, dat is duidelijk uitspreken.
    Ik geloof dat de schrijver van het boek wel binnenloopt. Niet eens vanwege de boodschap maar de goede marketing van dat boek ;)